Doorgaan naar hoofdcontent

Mijn zoete vergissing – haute cuisine zonder plan (column)

Vorige week woensdag ging ik onverwacht uiteten met een goede vriend. In Deventer spraken we af, een stad waar het goed uitgaan is. Een dag tevoren had hij, ik noem hem T., nog gezegd: “Zoek jij maar iets uit, maximaal 50 euro per persoon ofzo. Ik betaal wel.” “50 euro, ben je mal?” Had ik gereageerd. “Dat is toch veel te duur?”

Wat later die dag ging ik op zoek, online natuurlijk. Ik vond genoeg, Deventer is dan ook erg rijk bedeeld met restaurants, maar bleek toch zelf ook naar iets speciaals op zoek te zijn. Geen Italiaans – dat is zo gewoon, hoorde ik mezelf denken – en ook geen Oosters – dat ken ik onderhand ook wel – en natuurlijk bovenal vegetarisch. Het werd Frans, uiteindelijk, maar dan met een wel heel culinaire twist.

Binnenkomend over een marmeren vloer, wilde men direct onze jassen aannemen. Ik schrok: waar waren we nu beland? Had ik niet goed gekeken op Tripadvisor? Een soort corpsballen met bretels en van die nette plooibroeken kwamen ons tegemoet, wezen ons op het opstapje (dat bleven ze de hele avond doen) en schonken – eenmaal aan tafel – steeds onze glazen bij. Het voorafje bleek uit twee oesters te bestaan, waar ik me als vegetariër niet aan wilde wagen, maar al snel werd er een verrukkelijk alternatief voor me neergezet.

Eenmaal geacclimatiseerd, besloten T. en ik ons heerlijk te laten verwennen, nadat ik meermaals mijn excuses had gemaakt voor deze (financiële) vergissing. T. vond het allemaal niet erg, maar ik – vrouw zijnde – bleef nog wat weifelen, ook omdat we er beiden niet op waren gekleed om een restaurant van deze allure te bezoeken. Maar we namen zoals gezegd gewoon plaats en kregen al snel trek.
Mijn ogen de kost gevend, viel mijn blik al snel op de levensgrote plattelandsschilderijen in romantische sfeer aan beide wanden, vele houten en stoffen ornamenten en sfeervolle muurlampjes. Vroeger bleek het een bankgebouw te zijn geweest.

Ietwat onwennig legde ik mijn dikke, katoenen servet op schoot, vroeg T. om de etiquetteregels (die ik hoogstens uit films kende) en verdiepte me in de stevige, in leer gebonden menukaart. Voor mij werden het de enige vegetarische maar daardoor niet minder spectaculaire opties: avocado met asperges, minimaïs, walnoot en pistache, een ‘gevulde groentetuin’ als sprankelend hoofdgerecht (denk aan asperges, blauwe kaas, zoete aardappel en spinazie, in een bakje van deeg), en jawel: een limoendessert met de exotische kaffirlimoen, kruidnagel en witte chocola als afsluiting.

Voor mensen zoals ik, die graag zelf creatief zijn in de keuken, met plezier eenvoudig uiteten gaan maar voor wie haute cuisine iets te ‘hoog’ gegrepen is (lees: te duur, te sjiek), was alles tijdens deze avond nieuw. Eten als kunstwerk, zonder echte voedingswaarde  – ik had er eerder geen hoge pet van op. Maar werkelijk: de zachte smaak van avocado gecombineerd met citroen en walnoot, de knapperige ovenschotel die pittig (blauwe kaas!), rijk van smaak en vullend bleek, het overheerlijke toetje, de goede zorgen…Ik ben toch wel om nu. Dit eten kun je simpelweg niet langzaam genoeg verorberen, ook al niet door het uiterlijk. Elke hap was hemels. En ja, de ambiance was fijn, met een gezellige disgenoot, mooie spullen om ons heen en een zoel avondzonnetje door het raam. Misschien maar vaker doen, zo’n vergissing maken?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Dronken engel (een kerstverhaal)

‘Voor mij geen druppel’, had Rebecca altijd gezegd, jarenlang. Zelfs toen in haar tienerjaren de whisky rijkelijk vloeide en de economie hoogtij vierde. Alsof ze niet te vroeg wilde juichen. Alsof een stem in haar waarschuwde voor de keerzijde van feestvreugde en alcohol.   Woorden bleven overeind staan, wist ze, ook als al het andere afbrokkelt. Dat was nu behoorlijk aan de gang, dat afbrokkelen. En ze kon haar ogen er niet voor blijven sluiten. De laatste weken had ze alles geprobeerd om de totale destructie tegen te houden. De mensen die aan haar deur waren gekomen, had ze zonder mokken onderdak geboden, ook als er narigheid van kon komen. Bedelaars op straat had ze meermaals haar munten toegestopt. Al haar luxe – ongedragen kleding, te dure schoenen, eten over de datum – had ze afgegeven   voor het algemeen belang en nog wist ze dat het niet genoeg was. Tranen vielen tevergeefs als er niet gauw hulp zou komen. Steeds meer zieken zouden om haar bijstand smeken, terwijl ze zich
Recept voor Hemelse Harmonie, voor 2 personen Werkzaam in tijden van innerlijke onrust, toenemende angst, gevoelens van nutteloosheid, verwarring en verdriet. Ingrediënten: -           3 niet te kleine handen vol moed -           8 theelepels zelfgemaakte liefde, het liefst ontdooid -           100 gram zongerijpte empathie gemengd met wat zaadjes eerbied -           1 milligram humor (pas op: werkt zeer sterk!) -             2 snufjes schaamteloosheid, voor extra effect -           3 eetlepels vertrouwen met boter gemengd (dan blijft het goed kleven) -           ½ kopje vers verdriet, zonder extra zout -           1 flinke eetlepel optimisme, vers geplukt Werkwijze: Pak je grootste wokpan uit de kast. Smeer de pan eerst kordaat in met het vertrouwen en de boter. Laat het flink glazig worden, dan beklijft het langer. Voeg dan de humor toe, die je zeer kort stevig laat meebakken en dan verwijdert. Pas op dat je het niet te lang bakt, want dan wordt het te meli