Doorgaan naar hoofdcontent

Ik wil alleen maar zwemmen! (Column geschreven tijdens de schrijf- en stilteretraite in Klooster Huissen)


Tjonge, al die plannen van mij, wat heb ik eraan? Ik stel ze toch steeds weer uit. Ik besluit een boek uit te lezen en schrijf een nieuw verhaal, ik besluit mij in antroposofie te verdiepen en ik duik in bed, ik wil al dagen eigenlijk wel zwemmen maar heb het nog steeds niet gedaan, ook al is het prachtig weer. ‘Morgen misschien’, hoor ik mezelf zeggen, maar dat woordje ‘misschien’ bevalt me helemaal niet. Blijkbaar wil ik het gewoon niet graag genoeg, of staan er wetten en bezwaren in de weg. Zoals altijd, maar toch niet nu? De vrijheid die we deze dagen hebben, is toch groter dan thuis? Waarom doe ik dan niet wat ik me in het hoofd haal? Waarom spring ik niet in het diepe?

In de groep wacht ik het af, het juiste moment om te springen. Vaak te lang, waardoor ik met de gebakken peren zit en mezelf op mijn kop geef. Ik ken het wel van mezelf, iets moeten, me de kans niet geven om gewoon – gewóón – te zijn en niet iets te hoeven zijn. Daarom is de stilte soms ook oorverdovend. Ik, van sterrenbeeld vissen, wil me graag vrij, ongeremd, gedragen, op mijn gemak voelen. En ja, zo nu en dan heb ik het, het lef om erin te gaan – in het koude water –  of zelfs kopje onder te gaan. Want dat is het, lef, onvervaardheid – om net als alle andere mensen, vissen en vissenmensen te zwemmen. Ik wil alleen maar zwemmen!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Dronken engel (een kerstverhaal)

‘Voor mij geen druppel’, had Rebecca altijd gezegd, jarenlang. Zelfs toen in haar tienerjaren de whisky rijkelijk vloeide en de economie hoogtij vierde. Alsof ze niet te vroeg wilde juichen. Alsof een stem in haar waarschuwde voor de keerzijde van feestvreugde en alcohol.   Woorden bleven overeind staan, wist ze, ook als al het andere afbrokkelt. Dat was nu behoorlijk aan de gang, dat afbrokkelen. En ze kon haar ogen er niet voor blijven sluiten. De laatste weken had ze alles geprobeerd om de totale destructie tegen te houden. De mensen die aan haar deur waren gekomen, had ze zonder mokken onderdak geboden, ook als er narigheid van kon komen. Bedelaars op straat had ze meermaals haar munten toegestopt. Al haar luxe – ongedragen kleding, te dure schoenen, eten over de datum – had ze afgegeven   voor het algemeen belang en nog wist ze dat het niet genoeg was. Tranen vielen tevergeefs als er niet gauw hulp zou komen. Steeds meer zieken zouden om haar bijstand smeken, terwijl ze zich
Recept voor Hemelse Harmonie, voor 2 personen Werkzaam in tijden van innerlijke onrust, toenemende angst, gevoelens van nutteloosheid, verwarring en verdriet. Ingrediënten: -           3 niet te kleine handen vol moed -           8 theelepels zelfgemaakte liefde, het liefst ontdooid -           100 gram zongerijpte empathie gemengd met wat zaadjes eerbied -           1 milligram humor (pas op: werkt zeer sterk!) -             2 snufjes schaamteloosheid, voor extra effect -           3 eetlepels vertrouwen met boter gemengd (dan blijft het goed kleven) -           ½ kopje vers verdriet, zonder extra zout -           1 flinke eetlepel optimisme, vers geplukt Werkwijze: Pak je grootste wokpan uit de kast. Smeer de pan eerst kordaat in met het vertrouwen en de boter. Laat het flink glazig worden, dan beklijft het langer. Voeg dan de humor toe, die je zeer kort stevig laat meebakken en dan verwijdert. Pas op dat je het niet te lang bakt, want dan wordt het te meli